maandag 31 maart 2014

Bijna lente



In het voorjaar ontdoe ik de tuin van de bladeren die ik de hele winter laat liggen voor de vogels en insecten. Meestal begint in deze periode de keizerskroon te groeien, juist op tijd om de eerste actieve mollen op afstand te houden met zijn geur.
In de opstaande rand achterin de tuin staat een grote pop op een houten boomstronk, waar altijd veel bladeren blijven liggen, ook dit jaar weer. Als ik aan er aan toe ben om ze op te ruimen, grijp ik in de bladeren en voel iets heftig steken in mijn hand, die ik van schrik direct terugtrek. Onder de bladeren hoor ik een diepe zucht. Nieuwsgierig geworden verwijder ik voorzichtig wat bladeren en zie een egel liggen die nog in zijn winterslaap is.

Voorzichtig leg ik de bladeren weer terug en laat hem nog lekker een poosje slapen.

lege bloempotten –
in een hoek van onze tuin
tot de nachtvorst wijkt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten